Een kunstwerk van Maarten Fleuren en Kees Reijnen
Jaar: 2007 (juni # november)
Materiaal: hout, leem, EPS
Afmetingen: 400x800x700 cm
Financier: Rijkswaterstaat
Organisatie: Zepplinn (Doornenburg)
Locatie: Klompenwaard, Rijn-zijde, aan het Pannerdens Kanaal, gemeente Lingewaard (op de Pannerdensche kop, naast fort Pannerden, temidden van de grote grazers van Staatsbosbeheer)
Samenwerking maarten Fleuren + Kees Reijnen: www.monalisaweb.nl/duet
ontwerptekening:
De installatie is tot stand gekomen dankzij deskundig technisch advies en oplossingen van Mario Vermazeren en met dank aan Hans Lokhoff, Koen en Vincent.
Onze installatie stond vlak bij het fort Pannerden (http://www.fortpannerden.nl) in de Klompenwaard, een gebied dat door de enthousiaste jongens en meisjes van Staatsbosbeheer met een shovel voortvarend aan de natuur is teruggegeven, en waar nu (min of meer tam) groot wild graast.
In 2007 bestond het Pannerdensch Kanaal 300 jaar. Sinds de aanleg in 1707 speelt het kanaal een hoofdrol in de waterverdeling over de grote rivieren. Dit is essentieel voor de beroepsscheepvaart en rivierveiligheid. Het 300 jarig jubileum wordt door Rijkswaterstaat (www.pannerdenschkanaal.nl) gevierd met allerlei activiteiten waarin heden en verleden uitgebreid aan bod komen. Waarom dit kanaal?Het Pannerdensch Kanaal is aangelegd in een tijd van militaire conflicten met Frankrijk. In de 16de en 17de waren de Neder-Rijn en IJssel doorwaadbaar en vormden daardoor zwakke plaatsen in de verdediging van de Republiek der Vereenigde Nederlanden. De scheepvaart had al veel langer last van de lage waterstand. Versterking van de nationale verdediging was echter de belangrijkste reden voor de aanleg van het Pannerdensch Kanaal.
Waarom dit beeld? Wij (- Kees Reijnen en Maarten Fleuren -), houden ons graag bezig met hoofdzaken: Wat gaat er om in de kop? Wat zit erin en wat komt eruit? Is er een uitweg? Is redding mogelijk? "Tot het credo van het humanisme behoort de overtuiging dat mensen "dieren onder invloed' zijn en dat het daarom beslist noodzakelijk is hen aan de juiste beïnvloedingen bloot te stellen." (P. Sloterdijk). Wij beiden omhelzen dit inzicht van harte en hanteren het als uitgangspunt voor onze beeldende ingrepen: poëtische toevoegingen aan een bestaande omgeving. Vaak met humor, nooit vrijblijvend. Zo u wil mogen onze beeldende toevoegingen als epifyten worden beschouwd: Zelfstandig, niet parasitair, vaak te vinden in de hogere regionen van ons blikveld. In bomen. Aan huizen. Op daken. De gastheer (de omgeving) wordt slechts gebruikt als opstapje naar het licht...
Organisatie van de kunstroute was in handen van Zepplinn uit Doornenburg.